Közösségi szolgálat

A KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLATRÓL

Tisztelt Szülők, Diákok!

Az alábbi – bár kissé hosszú – leírásban igyekeztem összefoglalni közösségi szolgálat legfontosabb elemeit, a teljesítés jogszabályban rögzített feltételeit.

Az érettségi bizonyítvány 2016-tól nem adható ki, ha a diák nem teljesítette igazolhatóan a törvényben előirt 50 óra közösségi szolgálatot!

A közösségi szolgálat teljesítésében a felelősségünk közös, ezért kérem, hogy kísérjék figyelemmel gyermekük ez irányú tevékenységét Önök is.

Tudjuk, hogy diákjaink kevés szabadidejében kell a közösségi szolgálat előírt óraszámát teljesíteni, ezért igyekszünk ezt a feladatot is értelmessé, közösségi szolgálatban résztvevő összes fél számára hasznossá tenni.

Jól tudjuk, az önkéntes munka nem ismeretlen sok diákunk számára. Szeretnénk, ha ezekről akár itt a gimnázium honlapján olvashatnánk beszámolókat, értékeléseket.

Kérdéseikkel és javaslataikkal forduljanak Vasváry Annamária szabadidő szervezőhöz, a közösségi szolgálat iskolai felelőséhez.

Elérhetőségek:
email: szervezes@verespg.hu
telefon: 243-2710/117

 

környezet-, állat- és természetvédelem területén dolgozó szervezetek

Aquincum - Mocsáros Egyesület
1031 Bp. Gladiátor utca 33.
Kapcsolat: Mihályfy Klára
info@mocsarosegyesulet.hu

Crosskovácsi Sport és Környezetvédő Egyesület
2094 Nagykovácsi, Kolozsvár tér 3.
Kapcsolat: Mátyus Attila
attila.matyus@freemail.hu

Elveszett Állatok Alapítvány
1039 Bp. Hatvany L. u. 8.
Kapcsolat: dr. Petrov Sarolta
sarolta.petrov@gmail.com

Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság

1054 Bp. Akadémia u. 1.

Kapcsolat:Baráth Norbert

barath.norbert@fori.hu

 

Greenpeace Magyarország Egyesület

1143 Budapest, Zászlós u.54

Kapcsolat:Bilej Kornélia

ikszgreenpeace@gmail.com

Háromhegyek Közhasznú Egyesület
1031 Bp. Saroglya u. 22745/hrsz.
Kapcsolat: Bíróné Farkas Andrea
farkasandi71@freemail.hu

Kinizsi Természertberát Egyesület
1068 Bp. Városligeti fasor 44.
Kapcsolat: Kovalik András
kinizsi@gmail.com

Óbor-kör Kulturális és Környezetvédő Egyesület
1038 Óbor köz 3.
Kapcsolat: Kovács Lajos
kovacs.lajos@oborkor.hu

Óbuda - Hegyvidékiek Egyesülete

1037 Bp., Totonyalja u.33.

Kapcsolat: dr. Gedeon Andrásné gedeon.a@t-online.hu

Szentendrei Árvácska Állatvédő Egyesület által működtetett Árvácska Menhely
2000 Szentendre,
Szentlászlói út
Kapcsolat: Sztakó Jánosné
Telefon: 06 20 571 6502

Pomázi Állatvédő és Állatsegítő Egyesület

2013 Pomáz Koppány u.12.

Kapcsolat: Mezei Szilvia

ave.pomaz@freemail.hu

 

az óvodás korú, sajátos nevelési igényű fiatalokat segítő szervezetek

 

Gézengúz Alapítvány a Születési Károsultakért
1038 Bp. Észak u. 12.
Kapcsolat: Pizágné Fehér Anikó
gezenguz@gezenguz.hu

Mosolyország Alapítvány
1126 Bp. Németvölgyi út 6.
Kapcsolat: Szalay Kriszta
szalcser@gmail.com

Óbudai Egyesített Bölcsődék

1035 Bp. Szél u. 23-25.

Kapcsolat: Tárnoki Erzsébet

tarnoki.erzsebet@kszki.obuda.hu

 

Pitypang Művészeti Óvoda

1039 Bp. Hunyadi u. 8-10.

Kapcsolat:Gombos Albertné

gombos.albertne@kszki.obuda.hu

gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös tevékenységeket szervező intézmények

Csodalámpa Óhaj-Sóhaj Kívánságteljesítő Alapítvány
1125 Bp. Alsó svábhegyi út 11.
Kapcsolat: Mocsonoky Andrea
mocsonokyandrea@csodalampa.hu

Ganz Ifjúsági Műhely Egyesület
1039 Bp.t Hímző u. 11.
Kapcsolat: Kövesdy Csaba
kovesdycsaba@gmail.com

Gaudiopolis Békásmegyeri Evangélikus Szeretetház
1038 Bp. Mező u.12
Kapcsolat: Bakó Fruzsina bako.fruzsina@gaudiopolis.hu
Siklósiné Patay Edit siklosine@gaudiopolis.hu

Gyermeksziget Evangélikus Családi Napközi
2081 Piliscsaba, Bajcsy–Zsilinszky u. 32.
Kapcsolat: Font Edit
gyermeksziget@lutheran.hu

Jó Munkát! Cserkészek Alapítvány
1038 Bp. Gyepes u. 5/a
Kapcsolat: Kékesi Márton
kekesi.marci@gmail.com

Kapocs a Gyemekekért Nonprofit Kft.

1033 Bp., Apát u.4.

Kapcsolat: Erdeiné Csepregi Erzsébet

csepregi.erzsebet@kapocs.eu 

Legyetek Jók Alapítvány (cserkészek)
1032 Bp.Bécsi út 175.
Kapcsolat: Pej András
pejandras@gmail.com

Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ

1039 Budapest, Váradi u. 9-11.

Kapcsolat: Kis Enikő

kkis.eniko@kszki.obuda.hu

 

Óbudai Szaléziak, Segítő Szűz Mária Lelkészség

1032 Budapest, Bécsi út 175.

Kapcsolat: Jani Áron

szalezi.oratorium.obuda@gmail.com

Óbudai Szociális Szolgáltató Intézmény
1036 Bp. Kiskorona u. 3.
Kapcsolat: Békefi Anna
bekefi.anna@kszki.obuda.hu

Óbudai Vackor Óvoda

Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat

1036 Budapest, Árpádfejedelem útja 60.

Kapcsolat: Jagoschitzné Magócs Szilvia

arpad-o@kszki.obuda.hu

Pomáz – Csobánkai Református Társegyházközség
2013 Pomáz, Hősök tere 1.
Kapcsolat: Malmos Attila
malmos.attila.@freemail.hu

Svábhegyi Országos Allergológiai, Immunológiai és Pulmonológiai Egészségügyi Szolgáltató Nopnprofit Kft.

1037 Bp., Bokor u.17-21.

Kapcsolat: dr. Skorán Ottó ügyvezető igazgató

otto@skoran.hu

 

Szentistvántelepi Cserkész Alapítvány
2011 Budakalász, Szent László u.77.
Kapcsolat: Dr. Wettstein András kuratóriumi elnök
wett.andras@gmail.com

 

Templomdombi Általános Iskola 

2000 Szentender, Alkotmány u.12.

Kapcsolat: Szendreiné Fazekas Julianna

szendreine.juli@templomdomb.hu

 

Újlak Sarlós Boldogasszony Plébánia

1023 Budapest, Bécsi út 32.

Kapcsolat: Dr. Beran Ferenc plébános

kulturális és közösségi,

szociális és jótékonysági szervezetek

AFS Magyarország Nemzetközi Csereprogram Alapítvány
1123 Bp.Alkotás u. 37. I/6.
Kapcsolat: Bedő Viktória
www.afs.hu

Budakalász Város Önkormányzat
2011 B.kalász Petőfi tér 1.
Kapcsolat: Villám Zsuzsanna
villam.zsuzsanna@budakalasz.hu

Budapesti Fesztiválzenekar Alapítvány

1033 Budapest, Polgár u. 8-10.

Kapcsolat: Balogh Adrienn

bfofound@mail.datanet.hu

Deák Zsuzsanna

tamogatoiklub@bfz.hu

Duna Művészeti Társaság Nemzetközi Multikulturális Alapítvány
1032 Bp. Föld u.71.
Kapcsolat: Sáfrány Zoltán
dunaart@t-online.hu

Ételt az Életért Közhasznú Alapítvány
1039 Bp. Lehel u. 15.
Kapcsolat: Hajdú-Nagy Eszter
info@karitativ.hu

Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület

1125 Bp., Szarvas Gábor út 58-60.

Kapcsolat: Meszleny Eszter

meszleny.eszter@maltai.hu

 

Óbudai Kulturális Központ Nonprofit Kft.

1032 Bp., San Marco u. 81.

Kapcsolat: Drobekné Fehér Angéla

gazdasági@kulturközpont.hu

 

Rotary Club Szentendre Egyesület
2000 Szentendre, Bükkös part 16.
Kapcsolat: Albert István
iatrade61@gmail.com

Scolar Kft. – Scolar Könyvkiadó
1114 Bp. Bartók Béla út 7.
Kapcsolat: Kasuba Lídia
marketing@scolar.hu

Széll Kulturális Egyesület
1013 Bp. Attila út 67. IV.15.
Kapcsolat: Széll Márta
marti@szelltanc.hu

Talpalatnyi Hagyomány Alapítvány

1144 Budapest Szentmihályi út 20-22.

Kapcsolat:Molnár Annamária

0630/936 7913

VPG Oktatási Alalpítvány
1039 Bp. Csobánka tér 7.
Kapcsolat: Papp György
papp.gyorgy@verespg.hu

Zsigmond Király Főiskola
1039 Bp.Kelta u.2.
Kapcsolat: Marczellné Szilágyi Erzsébet
mszilagyi.eszter@zskf.hu

oktatási, ismeretterjesztő tevékenységet folytató szervezetek

Budapesti Történeti Múzeum Aquincumi Múzeuma
1031 Bp. Szentendrei út 135.
Kapcsolat: Lengyelné Kurucz Katalin
kurucz.katalin@iif.hu

Budapesti Történeti Múzeum Új Budapest Galéria (Bálna)
1093 Bp. Fővám tér 11—12.
Kapcsolat: Tóth Anna
muzeumpedagogia@budapestgaleria.hu

ELTE TTK Természetrajzi Múzeum Matematikai Tár
1117 Bp. Pázmány sétány 1/a.
Kapcsolat: Rendek Péter
rendek@elte.hu

Faluház és Ravasz László Könyvtár

2016 Leányfalu, Móricz Zs. út 124.

Kapcsolat:Bedő Szilvia

konyvtar.leanyfalu@gmail.com

 

Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum

1010 Budapest, Kapisztrán tér 2-4.

Kapcsolat: Zsótér-Laub Éva

laub.eva@mail.militaria.hu

 

Manóra Egyesület

1023 Bp., Ürömi u. 54

Kapcsolat: Soós Dóra

soosdora@gmail.com

Néprajzi Múzeum
1055 Bp. Kossuth L. tér 12.
Kapcsolat: Joó Emese
emese@neprajz.hu

Országos Idegennyelvű Könyvtár
1056 Bp. Molnár utca 11.
Kapcsolat: Kiss Attila könyvtáros
kiss.attila@oik.hu

ÖSSZKÉP Alapítvány

1037 Budapest, Patakvölgyi lejtő 20813/3 Hrsz.

Kapcsolat: Tassy Gergely

tassyg@gmail.com

 

Postamúzeum

1068 Bp., Benczúr u.27.

Kapcsolat: Kisfaludi Júlia múzeumigazgató

kisfaludi.julia@postamuzeum.hu

 

Provektor Oktatást és Átképzést Támogató Alapítvány

1032 Budapest, Szőlő köz 9.

Kapcsolat: Tóth Zsuzsánna Erzsébet

iksz@provektor.hu

 

Szentendrei Szabadtéri Múzeum

2000 Szentendre, Sztaravodai út

Kapcsolattartó: Róna Ágnes

Rona.Agnes@sznm.hu

Mentor:Surányi Lilla

 

sport- és szabadidős szervezetek

Balu Sport Egyesület
1038 Bp. Rókahegyi út 52.
Kapcsolat: Visontai Balázs
baluswim@gmail.com

Futapest Klub Egyesület
1034 Bp. Tímár u.29.
Kapcsolat: Koren Tamás
futapestklub@gmail.com

Magyar Golyósportok Szövetsége
1192 Bp. Szondi tér 2.
Kapcsolat: Gere Mirjam
golyosport.progvez@gmail.com

Óbudai Sport és Szabadidő Nonprofit Kft.
1037 Bp. Laborc u.2.
Kapcsolat: Pivinczky Petra
pivinczky.petra@obudasport.hu

Pomázi Egervári-Halmai Focisuli SE

2013 Pomáz, Füleki u.5/a.

Kapcsolat: Halmai Gábor

halmai.gabor@pomazfoci.hu

 

 

 

 

 

A listát folyamatosan frissítjük, kiegészítjük az új szervezetek címével, amelyekkel szerződést kötöttünk.

 

 

Egy egészséges társadalomban nem hagyják magukra a bajba jutottakat, azonban a segítségnyújtást, csakúgy, mint az együttélés más szabályait, tanulni kell. Az iskolai oktatás célja nem csak az ismeretek átadása, hanem a nevelés is. Minél fiatalabb korban tudatosítani kell a gyermekekben, fiatalokban, hogy nem önálló szigetekként élünk a világban, hanem egy közösség tagjai vagyunk, ezáltal felelősséggel tartozunk egymásért, a közösségért. 

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: köznevelési törvény) a korábbinál nagyobb figyelmet fordít a nevelésre, ezért szerepel benne az az előírás, amely az érettségi bizonyítvány kiadását 50 óra közösségi szolgálat teljesítéséhez köti minden magyar tanulónak. Ez azt rögzíti a jogszabályi szinten, hogy az érettségi nemcsak szellemi, tantárgyi tudást mér, ha- nem azt a pedagógiai célt is, hogy a szociális készségek, a társadalmi érzékenység kimunkálása is szükséges ahhoz, hogy valaki érett legyen, és a középiskolai tanulmányait befejezze.

 

 

Jogszabályi háttér

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény

4. § (13) bekezdés: A „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”.

6. § (4) bekezdés: Az érettségi vizsga megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása. A sajátos nevelési igényű tanulók esetében a szakértői bizottság ez irányú javaslata alapján a közösségi szolgálat mellőzhető.” 

Részletes indoklás a 6. §-hoz: „A közösségi szolgálat szociális, környezetvédelmi, a tanuló társadalmi környezetének javát szolgáló, anyagi érdektől független tevékenység, amely egyénileg vagy csoportosan, projektmódszerrel végezhető. Igazolása a projekt megvalósulásának leírását tartalmazó, az egyén szerepét tükröző dokumentumban történik.

97. § (2) bekezdés: „Az érettségi bizonyítvány kiadásához a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni.”

Mi a közösségi szolgálat, önkéntesség, társadalmi felelősségvállalás közti különbség?

Az önkéntesség meghatározása

Magyarország Alaptörvényének XIII. cikk (1) bekezdése kimondja: „A tulajdon társadalmi felelősséggel jár”. Ez a kijelentés sok más mellett megalapozza a társadalmi felelősségvállalás fogalmát. Egyrészt jelenti azt, hogy a különböző cégeknek érezniük kell a társadalmi szerepüket, más- részt jelenti azt is, hogy mindenkinek, aki tulajdonnal rendelkezik Magyarországon, felelősséget is kell éreznie a közösségi célok iránt. 

A három fogalom részhalmaza egymásnak, ugyanakkor ilyen módon az önkéntesség fogalma a társadalmi felelősségvállalás részeként levezethető az Alaptörvényből. Miközben a közösségi szolgálat a társadalmi felelősségvállalás részhalmaza, ugyanakkor azönkéntességé is, de egyikkel sem teljesen azonos. Van egy kifejezetten pedagógiai dimenziója, és ez köznevelési szerepéből fakadóan túlmutat mindkét másik fogalmon.

A Nemzeti önkéntes stratégia szerint az önkéntesség definíciója a következő:

 „Az önkéntesség olyan tevékenység, amelyet a személy szabad akaratából, egyéni választása és motivációja alapján, a pénzügyi haszonszerzés szándéka nélkül végez más személy, személyek vagy a közösség javát szolgálva”.

Sajátos értékeket hordoz magában, amely megkülönbözteti a fizetett munkától. Önmagában jó és értékes, egy mód, mellyel képessé tehetjük az állampolgárokat, hogy aktív szerepet vállaljanak mind tágabb földrajzi, mind szűkebb érdekközösségekben, és ami egyidejűleg hasznos a támogatásra szorulóknak és az önkéntes munkát végzőknek is. Az önkéntesség az esélyegyenlőség fejlesztésének egyik eszköze, hozzájárul a szegénység, a kirekesztődés csökkentéséhez.

 

A köznevelési törvény szerint a „közösségi szolgálat (…) szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”.

 A közösségi szolgálat és az önkéntesség nem azonos fogalmak. A két fogalom különbségei terén a legfontosabb elem a motiváció, a tevékenység végzésére vonatkozó belső indíttatás kiemelése, hiszen az önkéntes tevékenység a személy szabad akaratából valósul meg, nincsen semmilyen külső kényszerhez kötve, és végzéséért sem várható el semmilyen anyagi előny vagy ellenszolgáltatás.

A közösségi szolgálat pedagógiai célzatú kötelezettség, amelynek végzése során csak a tevékenység kiválasztásában valósulhat meg a szabad döntés, ugyanakkor az érettségi előfeltételeként valóban nem érdek nélküli. A közösségi szolgálat lehet kötelező, mert ennek pedagógiai tartalma pontosan a szociális érzékenység erősítése. Nem tekinthető az önkéntesség klasszikus esetének, bár sok elemében azonos azzal. Kiindulópontnak, bevezető lépésnek tekinthető a valódi önkéntes tevékenység végzésének irányába, melynek szerepét nem szabad alábecsülni

Az iskolai közösségi szolgálat fejleszti a tanulók következő kompetenciáit:

  • kritikus gondolkodás,
  • érzelmi intelligencia,
  • önbizalom,
  • felelősségvállalás,
  • állampolgári kompetencia,
  • felelős döntéshozatal,
  • hiteles vezetői készségek,
  • szociális érzékenység, társadalmi felelősségvállalás,
  • kommunikációs készség,
  • együttműködés,
  • empátia,
  • konfliktuskezelés,
  • problémamegoldás.

Az iskolai közösségi szolgálati program különös értéke, hogy tanórán kívüli tevékenységgel, informális és nem formális eszközök felhasználásával erősíti a tanulók szociális érzékenységét. A pedagógiai célokon túl, lényeges, hogy a végzett tevékenység legyen hasznos minden érintett számára. Érezhesse a tanuló, hogy olyan feladatot lát el, amellyel javítja a helyi közösség és a fogadó intézményekben élők, vagy dolgozók életminőségét, a tevékenysége, jelenléte hasznos a fogadó intézményekben élőknek, tevékenykedőknek, továbbá jelentsen segítséget a fogadó intézmények munkavállalói számára is. Fontos értéke a programnak, hogy a tanulók mindegyikének lehetőséget teremt a sikeres tevékenységre, az önmegismerésre, egyéni céljaik megtalálására. Mindezeken felül a személyes emberi kapcsolatok új színnel gazdagíthatják a tanulók életét.

Az eredményesség érdekében törekedni kell arra, hogy a tanulónak minél több tevékenység közül legyen lehetősége kiválasztani azt a feladatokat, amely a saját személyiségéhez legközelebb áll. A közösségi szolgálat alapja az önkéntesség, ezért maximálisan figyelembe kell venni a tanulók saját elképzeléseit, és a lehetőségekhez mérten biztosítani kell, hogy a saját maguk által kezdeményezett iskolai közösségi szolgálati programokban vehessenek részt. A programmal összefüggő pedagógiai törekvések akkor érik el a céljukat, ha a tanulók olyan területen tevékenykedhetnek, amelyre nyitottak, motiváltak, és azt az iskola jóváhagyásával végezhetik.

 

A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet

45. A középiskolában a közösségi szolgálattal kapcsolatos rendelkezések

133. § (1) Középiskolában meg kell szervezni a tanuló közösségi szolgálatának teljesítésével, dokumentálásával összefüggő feladatok ellátását. A tanuló osztályfőnöke vagy az ezzel a feladattal megbízott pedagógus a tanuló előmenetelét rögzítő dokumentumokban az iratkezelési szabályok megtartásával nyilvántartja és folyamatosan vezeti a közösségi szolgálattal összefüggő egyéni vagy csoportos tevékenységet, amely alapján az Nkt.-ban az érettségi bizonyítvány kiadásának feltételeként meghatározott ötven óra közösségi szolgálat elvégzése igazolható legkésőbb a tanuló érettségi bizonyítványa kiadásának időpontjára.

(2) A közösségi szolgálat keretei között az alábbi területeken végezhetnek munkát a tanulók:

a) egészségügyi,

b) szociális és jótékonysági,

c) oktatási, 

d) kulturális és közösségi,

e) környezet- és természetvédelemi, 

f)  katasztrófavédelmi,

g) óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős területen folytatható tevékenység.

(4) A középiskola a 9–11. évfolyamos tanulói számára lehetőség szerint három tanévre, arányosan elosztva szervezi meg vagy biztosít időkeretet a legalább ötven órás közösségi szolgálat teljesítésére, amelytől azonban indokolt esetben a szülő kérésére el lehet térni. 

(5) A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében koordináló pedagógus az ötven órán belül – szükség szerint a mentorral közösen – legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart.

(6) A közösségi szolgálat teljesítése körében egy órán hatvan perc közösségi szolgálati idő értendő azzal, hogy a helyszínre utazás és a helyszínről hazautazás ideje nem számítható be a teljesítésbe.

(7) A közösségi szolgálat helyszínén a szolgálattal érintett személy segítése alkalmanként legkevesebb egy, legfeljebb háromórás időkeretben végezhető.

(8) A közösségi szolgálat során a tanuló naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott.

(9) A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként

a) a tanulónak közösségi szolgálati jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát,

b) az osztálynaplóban és a törzslapon a kijelölt pedagógusnak dokumentálnia kell a közösségi szolgálat teljesítését,

c) az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad,

d) az iskola a közösségi szolgálattal kapcsolatos dokumentumok kezelését az iratkezelési szabályzatában rögzíti,

e) az iskolán kívüli külső szervezet és közreműködő mentor bevonásakor az iskola és a felek együttműködéséről megállapodást kell kötni, amelynek tartalmaznia kell a megállapodást aláíró felek adatain és vállalt kötelezettségein túl a foglalkoztatás időtartamát, a mentor nevét és feladatkörét.

Egészségügyi tevékenységek kórházban vagy egészségügyi intézményekben

A kórházi közösségi szolgálati program célja a meghatározott kereteken belüli fizikai, lelki segítségnyújtás a kórházban gyógykezelés és ápolás céljából tartózkodó betegek számára. Az tanulók a következő feladatokat láthatják el az ápolószemélyzet által jóváhagyott esetekben és módon:

  • a beteg kísérete a betegszállítókkal együtt, és ha erre szükség van, várakozás a beteggel;
  • segítség a beteg felültetésekor, kiültetésekor, sétáltatásakor (de nem betegmozgatás, ami ápolói feladat);
  • a beteg környezetének rendben tartása, segítés az étkezésben, ivásban;
  • felolvasás, beszélgetés, beteg mellett tartózkodás, a betegek meghallgatása;
  • a beteg kéréseinek tolmácsolása az ápolószemélyzet felé;
  • betegek és hozzátartozóik tájékozódásban való segítése;
  • kórtermekbe látogatás és igény szerinti segítségnyújtás, lelki támasz nyújtása a betegnek és hozzátartozójának egyaránt;
  • egyéb, az ápolószemélyzetet segítő, szaktudást nem igénylő, az önkéntesek kompetenciájába tartozó feladatok;
  • orvosok és nővérek kéréseinek teljesítése a betegekkel kapcsolatban (az önkéntesek kompetenciahatárain belül, például a mobilizálásban való segítés);
  • leletek és egyéb dolgok átszállítása, gyermekprogramokban való részvétel, szabadidős tevékenységek szervezésében segítés. 

A kórházi önkéntes tevékenység nem szorítkozik a betegágy melletti munkára, hanem például a betegek eligazodásának segítésében, adminisztratív tevékenységek ellátásában, idegen nyelvű szak- irodalom fordításában, tolmácsolásban, a kórház területén végzett környezetgondozásban vállalt feladatokat is felölelheti.

A diákok csak a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló törvényben meghatározottaknak meg- felelő tevékenységekben vehetnek részt a munkavédelmi és balesetvédelmi előírások betartásával.

A kórházi közösségi szolgálati program előkészítése és adminisztrációja során előfordulhat, hogy számos további feltételnek kell eleget tenni (adatvédelem és betegjogok, titoktartási nyilatkozat, önkéntes szerződés, etikai nyilatkozat), valamint a tevékenység helyszínéhez szorosan kötődő szakmai felkészítés terén (higiénés szabályok, a fertőtlenítés alapelvei, egészségügyi vizsgálat és igazolás megléte, pszichikai alkalmasság). Mindezek ellenére a motivált tanulók számára hasznos tevékenység lehet, mert a munka világáról közvetlen tapasztalatot szerezhetnek, amely pályaorientáció szempontjából segítséget jelent a számukra.

Szociális tevékenységek

  • idős emberek segítése egyénileg otthonukban (sétáltatás, bevásárlás, beszélgetés, közös főzés, takarítás, udvar rendbe tétele, favágás stb.);
  • idős emberek támogatása szociális intézmény keretei között (sétáltatás, beszélgetés, szoba rendezése, étkezésben segítés, ágynemű áthúzása);
  • felolvasás, beszélgetés, egyéb, a mentális egészséget támogató tevékenységek;
  • egyéb szociális tevékenység.

Oktatási tevékenységek

  • korrepetálás alsóbb évfolyamokon, gyermekotthonban, sajátos nevelési igényű intézményben;
  • bölcsődékben, óvodákban a mindennapi tevékenységekben, játékokban való részvétel;
  • oktatás idősek számára (például számítógép-használat, nyelvtanítás);
  • egyéb oktatási tevékenységek.

Kulturális, közösségi tevékenységek

  • kulturális intézményekben múzeumpedagógiai vagy egyéb szolgálat elvégzése;
  • közösségi tevékenységek: katonasírok gondozása;
  • közgyűjteményben önkéntes feladatok ellátása;
  • bölcsődékben, óvodákban, idősek otthonában stb. kulturális program szervezése (például bábjáték, amatőr színielőadás, versmondás, prózafelolvasás, mesemondás, éneklés).

Környezet- és természetvédelmi tevékenységek

A környezet- és természetvédelmi tevékenységek szervezhetők nemzeti parkokban, erdészetekben, környezet- és természetvédelemmel foglalkozó civil és más szakmai szervezeteknél, továbbá önkormányzatoknál. A nemzeti parkok és erdészetek esetében fel kell venni a kapcsolatot a helyi intézmények vezetőivel és egyeztetni a lehetőségeket. Minden esetben együttműködési megállapodás szükséges.

Néhány javasolt tevékenység:

  • parkrendezés, közösségi terek tisztítása, rendezése;
  • biciklitároló javítása, festése, kerítésfestés;
  • szociális intézmény környezetének rendezése, fa- és növényültetés, avar összegyűjtése;
  • környezettudatosságra, fenntartható fejlődésre vonatkozó programokban való részvétel, a programok népszerűsítése (iskola, civil szervezet honlapján, blog írása, szórólapok készítése stb.);
  • megújuló energiaforrások fontosságát szolgáló programok népszerűsítése;
  • Natura 2000 területek megóvásában részvétel;
  • egyéb környezet- és természetvédelmi tevékenység.

Katasztrófavédelmi tevékenység (felöleli a polgári védelmi tevékenységeket is)

Az e tárgykörbe tartozó tevékenységek olyan jellegűek, melyek kapcsán a helyi katasztrófavédelmi szervekkel kell felvenni a kapcsolatot, továbbá előzetesen tájékozódni kell a www.katasztrofavedelem.hu internetes elérhetőségen. Az ágazat kidolgozza ilyen irányú ajánlásait.

Megemlítendő tevékenységi területek például a katasztrófavédelmi szervezetek napi teendőinek ellátásába való bekapcsolódás, közreműködés az éves, tervezhető feladatokból adódó tevékenységekben. Rendkívüli helyzetben a tanulók kompetenciahatárain belül végezhető tevékenységek ellátása, például árvízhelyzetben homokzsákok szállítása, töltése, épületek, ingóságok óvása, jelzőrendszer részeként feladatellátás, evakuált emberek tájékoztatása, segítése stb.

Közös sport- és szabadidős tevékenység óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, továbbá idős emberekkel:

  • közös programok nehézséggel élő kortársakkal; bölcsődésekkel, óvodásokkal, idős emberekkel: sport, kézművesség, játék, főzés, egyéb közös programok;
  • életinterjú készítése idős emberekkel; — közös programok (ünnepek, kézművesség, játék, farsang, közös műsor kialakítása, közös sütés, fodrászat).

(Forrás: Segédlet az iskolai közösségi szolgálat megszervezéséhez
kiadó: Emberi Erőforrások Minisztériuma)

 

További részletek, hasznos információk a Közösségi Szolgálat Portálon megtalálhatók. www.kozossegi.ofi.hu

A fenti oldalon megtalálhatóak és letölthetőek a közösségi szolgálat dokumentálásához szükséges nyomtatványok: Közösségi szolgálati napló, jelentkezési lap a közösségi szolgálatra stb.

Papp György
igazgató