beadható 2018. október 19. 13:45-ig
A háziverseny elérhető az itt található QR-kóddal is, vagy az interneten a következő címen: http://www.verespg.hu/fizika-csillagaszat/verseny/haziverseny-1-fordulo
Minden feladat helyes megoldása 5 pontot ér.
1. Xénia és Yvonne a téglalap alakú focipálya mellett futnak. Megbeszélik, hogy az egyik sarkáról indulnak két irányba, és a szemközti sarkánál fognak újra találkozni. Így mindketten két (különböző hosszú) szakaszt futnak. Az első szakaszon egyforma sebességgel futnak, majd a másodikon mindketten feleakkora sebességgel folytatják. Így Xénia 15 másodperccel hamarabb ért be. Mikor beért, akkor Yvonne még csak a hosszabbik oldal háromnegyedénél járt, azaz 30 m-re a céltól.
Mekkora a focipálya kerülete?
2. Teknős Alfonz és Nyúl egy 1 km hosszú, kör alakú pályán futóversenyt rendeznek. A versenyen egyszerre indulnak el. Teknős Alfonz azonban galád módon csalni akar, megbeszéli az ikertestvérével, Teknős Bélával, hogy mikor a Nyúl a pálya negyedéhez ér, akkor Béla pont vele szemben (azaz a pálya háromnegyedétől), átvéve a szerepét induljon el a cél felé. Mikor Béla elindul, a nyuszi össze is zavarodik, így ijedtében azon nyomban háromszoros sebességre gyorsít. Ám ezt az iramot nem bírja végig, a teljes pálya utolsó negyedéhez érve hirtelen lelassít, és már csak az eredeti sebessége felével tudja futni a maradék szakaszt. Bélával így pont egyszerre érnek be a célba. Edzett kérgesteknős lévén Teknős Alfonz és Teknős Béla - ha sietnek, - nagyjából 7,2 km/h-val tudnak futni.
a) Milyen nagyságú volt a Nyúl eredeti sebessége? b) Mennyi ideig tartott a verseny? c) Mekkora a Nyúl átlagsebessége a teljes futóverseny alatt?
3. A 19203-as számú (Szombathely - Győr) személyvonat naponta közlekedik. Készítse el ennek a vonatnak a Sárvárra érkezéstől (!) Szerecseny megállóba érkezésig tartó útjának az a) út-idő, és b) sebesség-idő grafikonjait!
c) Mely két megálló között a legnagyobb az átlagsebessége a vonatnak? A menetrend szerinti adatokkal dolgozzon! A megoldáson szerepeljenek a számítások is!
4. Az alábbi grafikont egy kerékpáros sebességmérőjével készítettük. a) Írja le saját szavaival, hogy mi történt a kerékpárossal a megfigyelt 21 másodpercben! b) Becsülje meg, hogy mekkora utat tett meg ezalatt!